Wolfsblog
Little Red Car

Tussen twee slijmbeursontstekingen in werd ik de trotse eigenaar van een Canta.

Een Canta Exclusive Plus. Ferrarirood, uiteraard. Tenslotte is de Canta ontwikkeld door coureur en racewagenmonteur Dick Waaijenberg en het hart van élke Canta - een 200cc Honda-motortje - is rood. Ferrarirood. 
Het stuur is trouwens ook een racestuur. Niet voor de stoer, maar omdat dit een betere grip geeft. Voor bijvoorbeeld mensen met gewrichtsaandoeningen. 
Mijn Canta heeft het gaspedaal links. Mijn grootste makke is dat de rechterachterpoot niet altijd betrouwbaar is en zomaar dienst kan weigeren op een onverwacht moment; dat wil je niet meemaken midden op een drukke kruising. 
[De aanschaf van de Canta was van vóór Danny.]
Mede daarom viel de 'normale' 45- km-kar af. Hoewel ik daar geweldig leuke pick-up modellen in heb gezien!
 
Jaren geleden was ik al getipt over de Canta, door Es van Essen. Toen was ik daar beslist nog niet klaar voor. 
Na de verhuizing van drukke stad naar bijna buitengebied in Limburgs dorp evenwel, werd het zelfstandig kunnen verplaatsen een urgenter issue. 
 
Helemaal gewonnen voor de Canta was ik na het zien van Het Nationale Canta Ballet [waar Es ook aan deelnam]. 
Welk een ontroerend en stijlvol samengaan van Nationaal Ballet en 'gehandicaptenvehikel'. Niks 'gehandicaptenvehikel'! De Canta is een sierlijke ballerina die rondjes kan draaien in een cirkel die de gemiddelde omvangmatig uitgedaagde mens niet haalt!
 
Waaijenberg kwam, in de persoon van Arno, aan huis met een dummy Canta. Met Arno maakte ik een proefrit. 
Kijk nog eens goed naar de foto van de Canta en stel jezelf daar voorin twéé volwassenen voor waarvan één [Arno] best wel reusachtig groot is. En dan nog is er achterin ruimte voor een blije Duitse Herder!
De proefrit ging wonderbaarlijk soepel; zo moeilijk te hanteren is de Canta tenslotte niet. Het leuke is dat de Waaijenberg dummy al een heleboel aanpassingen ingebouwd heeft, zodat de klant meteen voelt hoe het rijdt op zíjn aangepaste wijze. 
Ik was om. Mijn spaargeld daarna ook. Maar de Canta kwam. 
 
Je hebt geen idee hoe hard "45 km/u" is voor iemand die nooit van het fietspad af kwam. 
 
Slakkegangend kwam ik de eerste ritten door; paniek overviel me bij het zien van elke andere gemotoriseerde medeweggebruiker; keer op keer vluchtte ik het fietspad op  - waar de Canta óók mag rijden - en herhaalde malen zette ik mijn vehikel stop en weigerde nog langer door te rijden, waarop mijn lief het stuur mocht overnemen. Mijn Canta heeft zowel links als rechts een gaspedaal. 
 
Na twee weken reed ik, helemaal alleen op een moedig extra rondje, in een snel ingevallen donker, mijn Canta total loss
 
Ja.
 
Ik kwam er zelf genadig af met een milde hersenschudding. 
 
Waaijenberg vroeg wat ik wilde. Een nieuwe Canta of mijn prakkie terug.
Ik wilde mijn prakkie terug. Dát was míjn Canta.
Waaijenberg ging er voor!
 
We zijn zelf mijn herboren vehikel gaan ophalen in Veenendaal. Kregen we een rondleiding door de fabriek, geweldig. Mijn rooie schicht werd op de aanhanger gezet en sinds thuiskomst heb ik niet alleen geen brokken meer gemaakt, maar rijd ik steeds sneller, steeds kalmer, steeds soepeler, naar bos en veld, naar dorp en overige bestemmingen. Niet meer op het fietspad. Gewoon op de weg. 
 
Men is hier niet bekend met het fenomeen Canta. Ik trek veel bekijks. Dat zal wel slijten, mij dunkt. Leuk vind ik die aandacht niet, maar tegelijkertijd heb ik liever dat ze om me lachen dan zich aan me ergeren. En de Canta heeft een hoog "whahaha wat is dat"- gehalte hier op 't plaattelaaend. 
 
Ik heb vrijheid en een enorm vergrootte actieradius. 
 
Mijn kleine rode vehikeltje, mijn prima ballerina. 





Reacties

Rob Alberts op 07-12-2015 14:58

Sommigen wensen Max Verstappen nu al een Ferrari toe. Dat jij nu een Little Red Car rijdt is een goede ontwikkeling. Ik wens je in de toekomst alleen maar schadevrije ritten toe! Geniet van je vrijheid, onafhankelijkheid en bewegelijkheid.

Ruimte voor twee en een blije Duitse herder geeft mooie mogelijkheden voor fijne uitstapjes!

Vrolijke groet,

Wolf op 08-12-2015 03:02

Het mooie van het rijden is, dat je op plaatsen komt waar je nog meer kan lopen

Ja zelfs heb ik soms last van keuzestress! Als het te brak weer is om te fietsen - met de stormen van de afgelopen periode kwam dat voor - dan moet je gaan kiezen waar dan te wandelen [zonder een boom op je kop te krijgen]. Met de Canta heb ik ineens tien of meer bestemmingen om uit te kiezen. Keuzestress!!!!!!!!

Wat ik iedereen met december/winterdip aanraadt: lopen. Lopen!

Haba op 13-12-2015 09:42

Gefeliciteerd met je Canta, je zit droog en kunt overal heen, waar je dan weer kunt wandelen. Zo wordt de wereld weer wat groter en kun je nog meer genieten.  Probeer die keuzestress even te vergeten, gewoon de plaatsen waar je heen wilt, stuk voor stuk afwerken :)

Veel plezier met je rode monster

es op 20-01-2016 19:50

Dag Wolf,

Al eerder had ik een reactie gegeven op je nieuwe aanwinst maar deze is nooit bij je binnen gekomen -zie ik nu!!!-

Hartelijk welkom bij de club van little-red-rooster-monsters. Ik hoop dat je er veel plezier van mag beleven.

Ik geniet dagelijks nog steeds volop!

***

es op 19-05-2016 21:23

Nu ruim vijf maanden later: hoe gaat het met jou in samenwerking met dat kleine rode monster? Als je er net zoveel plezier aan beleeft als ik, heb ik reeds enig vermoeden!

Wolf op 21-05-2016 04:30

Whaha, we hebben er ondertussen nog een klein rood monster bij - dat heeft vier pootjes en scherpe teckeltandjes! Maar daarover binnenkort meer ;O}. 

Mijn prima ballerina, de rode schicht, inmiddels een bekende verschijning in en om het dorp.... heeft mijn bereik ongelooflijk vergroot en mijn zelfstandigheid / vrijheid idem! Ik tuf gewoon de weg op, het sukkeldrafje van 20 km/u is een ferm gasje geworden: op volle snelheid loopt ze ruim 50 km/u!! Bergop of brug-op zakt ze dan weer terug naar 35 km/u, hoe hard je het gas ook indrukt... over de brug terug naar 55, kortom, een annoyance op de weg voor snelheidsduivels en gehaaste truckers. Ik doe wel mijn best om spitsuren te vermijden!

De lachers en de spotters heb ik achter me gelaten. Ik zie wel nog altijd verbaasde gezichten en ook lieden die vrolijk worden van mijn rooie, maar treiterwerk gebeurt niet meer. 

Het probleem van laag overvliegende passanten... ook over doorgetrokken strepen, ook op stukken weg waar het toch echt 30 of 50 km/u moet zijn... misschien heb je dat in de stad minder, hier op de provinciale wegen natuurlijk weer wel. Ik heb geleerd: 1. rechtop zitten; 2. blijven ademhalen; 3. recht vooruit kijken, 4. midden van de weg aanhouden dan snijden ze je minder snel af en drukken je niet zo makkelijk de berm in en 5. wel spiegelen, maar NIET de hele tijd in de achteruitkijkspiegel staren. 

Mijn mantra is: "Ik-mag-hier-ook-rijden !!!!"  Blik voorwaarts, gas vol in, niet panikeren. Zeer voortijdig richting aangeven; als ze weten dat je weg wil, geven ze je vaak iets meer ruimte aan de vot.

De keren dat ik badend in het zweet en "ikwilnognidood!" - wat, in den beginne heb ik het vehikel zelfs een enkele keer op de stoep gezet en geweigerd nog verder te rijden - ah; dat is geschiedenis! 

Tanken? Fluitje van een stuiver! [En wat is ze lekker zuunig he!]

De rooie schicht is here to stay! 

Omdat de voorheen-brakke-poot nog niet altijd echt betrouwbaar is, en ik sowieso heb leren rijden met gas en rem op links, staan de aanpassingen aan mijn ballerina gewoon nog zoals eerst en dat wou ik graag zo houden. Gas en rem op de linkerachterpoot. 

Na die eerste total-loss heb ik geen schade meer gereden!

Kortom, maar op zijn Wolfs weer helemaal niet kort gezegd: ik houd van mijn prima ballerina, mijn rooie schicht. En de Germaanse Waffe en de Malle Standaard Ruwhaard Dashond, ook zij. Want: inlaaien in de Rode Schicht betekent dat we lol gaan maken, ergens ter bos of veld :O}}}}

Rob Alberts op 22-05-2016 19:48

Mooi!

Fijn dat de Rode Schicht zo goed bevalt.

Vrolijke groet,

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Vul deze captcha in
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl